Rozpoczęły się prace przy odbudowie stacji Bydgoszcz Fordon. Celem przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości na odcinku linii 209 między stacją Bydgoszcz Wschód a Unisławiem Pomorskim, a w perspektywie – być może – wydłużenie części pociągów regionalnych od strony zachodniej. Inwestycja ma zakończyć się w drugim kwartale roku 2026.
Jak widać na zdjęciach nadesłanych przez naszego Czytelnika, na plac budowy zwieziono niezbędne materiały, takie jak szyny, betonowe podkłady i podrozjezdnice oraz tłuczeń. Rozpoczęto ustawianie elementów konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Trwa też demontaż części nieużywanych torów. Na razie prace odbywają się bez wstrzymania ruchu pociągów, które jednak będzie konieczne w przyszłości (linia jest jednotorowa).
Dwa zelektryfikowane tory
Wartą ok. 40 mln zł netto umowę na odbudowę stacji zarządca infrastruktury podpisał
w styczniu ubiegłego roku. Ogłoszony w lipcu 2023 r.
przetarg wygrała firma Gór-Tor. Inwestycja jest częścią ujętego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności pakietu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Warto przypomnieć, że
wcześniej PKP PLK odmawiały takiej inwestycji.
Nawierzchnia istniejącego toru zostanie wymieniona, obok niego pojawi się zaś drugi tor umożliwiający mijanie się lub krzyżowanie pociągów. Oba tory będą zelektryfikowane, co pozwoli na uruchamianie w przyszłości pociągów pasażerskich od strony centrum Bydgoszczy kończących bieg w Fordonie (na odcinku Bydgoszcz Wschód – Bydgoszcz Fordon sieć trakcyjna istnieje od roku 1984).
Kolej miejska mogłaby uzupełnić tramwaj
Ponieważ w pobliżu znajduje się jedno z największych bydgoskich osiedli mieszkaniowych, mocno oddalone od centrum, w grę wchodzi wydłużenie w przyszłości kursów części pociągów regionalnych od strony Nakła nad Notecią (takie rozwiązanie stosowano już w przeszłości), a nawet utworzenie rodzaju kolei aglomeracyjnej. Pociągi mogłyby w takim układzie pełnić funkcję uzupełniającą wobec oddanej do użytku w styczniu 2016 r.
linii tramwajowej.
Zakres prac obejmuje także przeniesienie obecnego peronu w nowe miejsce (jak podaje
Tygodnik Bydgoski – bliżej centrum, na drugą stronę wiaduktu nad ul. Brzechwy) oraz dobudowę drugiego. Na stacji nadal będzie też istniała infrastruktura do obsługi ruchu towarowego.
Będzie dodatkowy przystanek bliżej Wisły
Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów mają zapewnić nowe urządzenia sterowania, które zostaną zabudowane na szlakach Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód. Na skrzyżowaniach z DW551 w Dąbrowie Chełmińskiej oraz z DK80 w Strzyżawie zostaną zabudowane nowe rogatki i sygnalizatory. Rogatki poprawią też bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych obok stacji w Fordonie.
Wyremontowany zostanie także wiadukt kolejowy przy stacji Bydgoszcz Fordon. Na wschód od niej, w pobliżu wiaduktu przy ul. Fordońskiej oraz mostu nad Wisłą, powstanie natomiast nowy przystanek z dwoma peronami o roboczej nazwie Bydgoszcz Stary Fordon.
Stacja Bydgoszcz Fordon została zdegradowana do roli przystanku osobowego z ładownią w roku 1997. Od tego czasu, oprócz peronu dla pociągów pasażerskich (które nie kursowały tędy w latach 2000-2008 i
na przełomie 2020/2021 r.), działał tu tylko punkt ładunkowy.